Train from Europe to China - Omsk Station
אומסק היתה תחנה גדולה ומרכזית בתוך סיביר המערבית. אחרי טיומן, הרכבת ממשיכה מזרחה אל עיר ענקית על מפגש הנהרות אירטיש ואום - עיר שנולדה כמבצר, גדלה עם הרכבת הטרנס-סיבירית, והפכה לאחד המרכזים החשובים בדרך הארוכה ממוסקבה לאירקוצק, מונגוליה וסין.
תקציר שימושי
מה יש כאן?
אומסק - התחנה שבה סיביר כבר מרגישה עצומה.
עיר של יותר ממיליון תושבים, מפגש נהרות, היסטוריה צבאית, מסחר, רכבות - ועוד לילה ארוך על המסילה מזרחה.
אומסק והמסלול הטרנס-סיבירי על המפה
אומסק - עיר ענקית על האירטיש
אני אחוס עליכם, ובניגוד לאופיר אכתוב בעברית. אומסק היתה אחת התחנות שבהן המסע כבר הרגיש עמוק בתוך סיביר. אחרי טיומן, אחרי שעות ארוכות של רכבת, אחרי שהקרון כבר הפך לבית זמני, פתאום מגיעים לעיר גדולה באמת - עיר של נהרות, מסילות, היסטוריה, קור, מרחקים ורציפים.
אומסק נוסדה בשנת 1716 כמבצר רוסי על נהר האירטיש, באזור המפגש עם נהר האום. היא גדלה כנקודת גבול, צבא ומסחר, ובסוף המאה ה-19 קיבלה דחיפה גדולה עם הקמת הרכבת הטרנס-סיבירית. לכן, גם אם עבורנו היא היתה עוד תחנה על הדרך, מבחינה היסטורית זו בדיוק מסוג הערים שהרכבת הפכה למרכזים גדולים.
שלושה וחצי ימים ברכבת
אז הגענו לאירקוצק. שלושה וחצי ימים של נסיעה ברכבת הגיעו לסיומם. היה ארוך ומייגע, יפה ומעניין, מעורר רעב, ומעורר השראה.
המסע התחיל בעלייה על הרכבת במוסקבה, שם גילינו שבקרון מחלקה ראשונה שלנו יש תיירים בלבד: שני זוגות בירח דבש, שני גברים הולנדים בני חמישים, שתי זקנות צרפתיות וזוג אחד בהריון. הקונדוקטורית שלנו היתה אישה רוסיה טיפוסית, ואופיר ניסה להתחבב עליה כבר מהתחלה. מה שדי הצליח לו.
הנסיעה התחילה בלילה, כך שההתחלה היתה מעולה: ישר פרשנו לישון. בבוקר זה כבר היה יותר מסובך, אבל אפשר להגיד שהזמן עבר בנעימים בלי שנמאס לנו אחד מהשני. אופיר אמר שזו החופשה האולטימטיבית עבורי, כי מתוך 24 שעות ביממה ביליתי בערך 15 בשינה, אבל לדעתי הוא סתם מגזים. ישנתי אולי 13 שעות.
את שאר הזמן העברנו במשחקי טאקי ושש-בש, צפייה בנוף, וקריאת ספר יחד, כאשר בתורות אחד מקריא לשנייה. היה ממש מוצלח.
קרון מחלקה ראשונה, תיירים מכל מיני מדינות, וקונדוקטורית רוסיה שאופיר מיד מנסה לכבוש את ליבה.
אחרי טיומן מגיעה אומסק - עיר גדולה על הנהר, תחנה מרכזית, ורגע שבו מבינים שהמרחקים כבר לא דומים לשום דבר מוכר.
שינה, משחקים, ספרים, נוף, חימום מוגזם בתוך הקרון וקור בחוץ.
נודלס, פירה, לחם, קרון מסעדה רוסי ודלוח, והרבה חלומות על אוכל אמיתי.
אופיר קופץ בתחנה לקנות לחם עם גבינה, הרכבת עומדת לצאת, ועטר קופאת ודואגת בדלת.
הגעה ב-6:00 בבוקר, חושך, קור, שלטים רק ברוסית, ושעתיים של חיפוש מקום לישון.
הרעב, הקור וההגעה לאירקוצק
המכשול העיקרי היה האוכל. למרות כל ההצטיידות מראש, כל הזמן בא לנו אוכל אמיתי. אבל חוץ מנודלס, פירה ולחם, האופציות היו די דלות. בערב הראשון עוד ניסינו את קרון המסעדה ברכבת, אבל נשברנו די מהר, שכן האוכל היה רוסי ודלוח.
וככה לא נותר לי אלא לפנטז על מקדונלדס בתחנות הרכבת שבהן עצרנו, או לפחות בתחנה הסופית - אירקוצק. אבל התבדיתי.
בלילה האחרון לפני שהגענו, אופיר רצה כל כך לאכול קצת לחם עם גבינה, אבל העצירה של הרכבת לא הגיעה. הוא נשאר ער וחיכה לעצירה. איך שהרכבת עצרה הוא קפץ ממנה והתחיל לרוץ לעבר דוכן קרוב לממכר לחם. אני דואגת וקופאת מקור חיכיתי שישוב, ופתאום הקונדוקטורית צועקת לעלות לרכבת כי נוסעים. ואופיר לא חזר.
לטענת אופיר, הלחם עם הגבינה אותו ערב היה הארוחה הטעימה ביותר שאכלנו עד כה.
ושכחתי את הקור. בהתחלה זה היה נסבל. הקרונות מחוממים מאוד, מה שאיפשר להסתובב במכנסיים וחולצה קצרים, ובעצירות רצינו רק להתאוורר מהחום, כך שגם זה היה נסבל. אבל ביום האחרון נהיה כל כך קר, אפילו בקרון, שהשתמשנו סוף סוף בבגדים התרמיים שרכשנו מבעוד מועד. הצלה.
ב-6:00 בבוקר הגענו ליעדנו. הסתבר שהשמש זורחת על אירקוצק רק ב-8:00 בבוקר, ואנחנו גיששנו את דרכנו באפילה למצוא מקום לישון. שעתיים זה לקח לנו. יש לרוסים מין מנהג לא לכתוב מילה באנגלית, אפילו לא "Hotel". איזה סיוט. הסוף כמובן היה טוב - מצאנו מקום לישון. אמנם לקח עוד שעה עד שנכנסנו לחדר, כי לא היה שום מקום להחליף בו כסף עד 9:00.
המשימה הבאה היתה למצוא סוכנות נסיעות שתארגן טיול למחר לאגם באיקל. גם זה הרגיש כמו משימה בלתי אפשרית. עקבנו אחרי ההוראות בלונלי פלנט, אבל זה לא היה מוצלח במיוחד. כל מקום שהלכנו אליו לא היה קיים ולא מצאנו אף לא דובר אנגלית אחד שיסייע לנו. אולי זה קשור לעובדה שהלונלי פלנט הוא מ-2006? לא ברור.
בסוף מצאנו סוכנות נסיעות שהסכימה לארגן לנו "ספיישל תור" למחר, ואפילו הסתבר שבעל הסוכנות היה בטיול בישראל. את אופיר הצחיק שהמקומות שהוא ביקר בהם היו תל אביב, ירושלים, אילת ו... נתניה. עיר הפשע והרשע.
בכל מקרה, המשימות החשובות הושלמו ועכשיו נותר למצוא מקום לאכול. מקום שיגיש יותר מנודלס ולחם. גם את זה עשינו בהצלחה - ואכלנו פיצה. גם כן אוכל.
האינטרנט היה העניין הפשוט מכולם, כי הוא ממש מתחת לאף, כאן במלון. ואז גם הבנו איפה כל התיירים מסתתרים - באינטרנט. דה?!?!?! אופיר מנסה לעבוד על התמונות כך שאני מקווה שבקרוב תוכלו גם לראות ממה שעבר עלינו. ובינתיים לא להתגעגע יותר מדי. נכתוב שוב כשנגיע למונגוליה.
מידע שימושי על אומסק ועל המסלול
אומסק היא המרכז המנהלי של מחוז אומסק ואחת הערים הגדולות ביותר בסיביר. היא ממוקמת בדרום-מערב סיביר, על גדות נהר האירטיש ובמפגש עם נהר האום. השם "אומסק" מגיע מנהר האום, והעיר התפתחה מנקודת מבצר אל עיר גדולה של מסחר, צבא, רכבות ותעשייה.
העיר נוסדה בשנת 1716 כמבצר שנועד לחזק את שליטת האימפריה הרוסית בגבול הדרומי-מזרחי שלה. בהמשך היא היתה מושב שלטוני חשוב במערב סיביר, מרכז של הקוזקים הסיביריים, ובתקופת מלחמת האזרחים הרוסית, בשנים 1918-1919, שימשה לזמן קצר מרכז שלטוני של הכוחות הלבנים בראשות אדמירל קולצ'אק.
הרכבת הטרנס-סיבירית שינתה את אומסק בצורה דרמטית. הגעת המסילה בסוף המאה ה-19 הפכה אותה לצומת לוגיסטי ומסחרי מרכזי, והעיר אפילו זכתה לכינוי "שיקגו של סיביר" בזכות תנופת המסחר, המשרדים, הקונסוליות והפעילות הכלכלית שהתפתחה בה סביב הרכבת והנהרות.
מבחינת מטיילים במסע הטרנס-סיבירי, אומסק היא לא בהכרח המקום שבו עוצרים לכמה ימים, אבל היא תחנה שמסמנת את גודל המרחב. אחרי טיומן ולפני נובוסיבירסק, היא כבר חלק מסיביר המערבית האמיתית - אזור של ערים גדולות, נהרות עצומים, תעשייה כבדה ומרחקים שקשה לתפוס מהמפה.
למי שכן עוצר בעיר, אומסק מציעה טיילות על האירטיש, מבנים היסטוריים, כנסיות, מוזיאונים, תיאטראות ואווירה של עיר סיבירית גדולה מאוד. אבל עבורנו, הסיפור נשאר סיפור של רכבת: רציף, שלט, קור, אוכל בסיסי, חימום מוגזם בקרון, וההבנה שאנחנו ממשיכים עוד ועוד מזרחה.
אירקוצק, שאליה הגענו אחרי שלושה וחצי ימים, היא אחת התחנות הקלאסיות במסלול הטרנס-סיבירי, בעיקר בזכות הקרבה לאגם באיקל. עבור הרבה מטיילים זו הנקודה שבה יורדים מהרכבת, נושמים אוויר סיבירי באמת, ומתחילים לחשוב על המשך הדרך למונגוליה.
טיפים קטנים לנסיעה של כמה ימים ברכבת
- אוכל אמיתי חשוב יותר ממה שנדמה: נודלס ופירה טובים להתחלה, אבל אחרי יומיים מתחילים לפנטז על כל דבר שיש בו מרקם אמיתי.
- לא לרוץ רחוק מהרכבת בעצירות: העצירות נראות ארוכות עד שהן פתאום נגמרות. עדיף לקנות מהר, להישאר בטווח ראייה ולדעת בדיוק איפה הקרון.
- בגדים תרמיים הם לא הגזמה: בתוך הקרון יכול להיות חם מאוד, אבל ברציפים ובימים קרים באמת - שכבה תרמית מצילה.
- להביא משחקים וספרים: טאקי, שש-בש וקריאה בקול הופכים שעות ארוכות למשהו נעים ולא רק המתנה.
- ללמוד כמה מילים ברוסית: במיוחד "מלון", "תחנה", "כסף", "אוכל", "מים" ו"תודה". זה היה חוסך לא מעט גישושים באפילה.
- להכין כסף קטן ומזומן: לא תמיד יש מקום להחליף כסף בשעות מוקדמות, ולא כל דוכן ברציף עובד כמו שמטיילים מקווים.
- להכיר מראש תחנות גדולות בדרך: יקטרינבורג, טיומן, אומסק, נובוסיבירסק, קרסנויארסק ואירקוצק עוזרות להבין איפה נמצאים בתוך המרחק העצום.
- לזכור שאומסק היא לא רק תחנת רכבת: זו עיר היסטורית גדולה, שנבנתה כמבצר, גדלה עם הנהרות והרכבת, והיתה צומת מרכזי בסיפור של סיביר.
תגובות
הוסף רשומת תגובה